Image

Programul de susținere a inovațiilor digitale și start-upurilor tehnologice

Programul de susținere a inovațiilor digitale și start-upurilor tehnologice pentru anii 2025-2030 urmărește stimularea start-upurilor în domeniul inovării digitale, tehnologiilor ecologice și producției sustenabile pentru creșterea competitivității economice a Republicii Moldova.

CRITERII DE ELIGIBILITATE

Pentru MĂSURA 1 participanți la Program pot fi:

start-upurile tehnologice, precum și persoanele fizice care intenționează să înființeze un start-up tehnologic în conformitate cu condițiile Programului, cu excepția persoanelor fizice care activează pe baza patentei și a persoanelor juridice de drept public, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

1) elaborează/creează produsul și/sau serviciul în conformitate cu componentele de finanțare tematică indicate: inovare digitală sau inovare tehnologică și au potențial de creștere;

2) desfășoară sau intenționează să desfășoare activitate antreprenorială pe teritoriul Republicii Moldova;

3) se află la etape incipiente de dezvoltare, care au generat o cifră de afaceri anuală de maximum 5 000 000 de lei, conform ultimelor situații financiare, întrucât produsul sau serviciul este în faza de prototip sau de testare inițială pe piață;

Pentru MĂSURA 2 participanți la Program pot fi:

start-upurile tehnologice care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

1) elaborează/creează produsul și/sau serviciul în conformitate cu componentele de finanțare tematică indicate: inovare digitală sau inovare tehnologică și au potențial de creștere;

2) desfășoară activitate antreprenorială pe teritoriul Republicii Moldova;

3) au o cifră de afaceri anuală ce nu depășește 25 000 000 de lei, conform ultimelor situații financiare, întrucât produsul sau serviciul este într-o etapă timpurie de comercializare.

4) Contribuția beneficiarului, în proporție de cel puțin 50%, urmează să provină din investițiile efectuate de un fond cu capital de risc sau de un furnizor de servicii de finanțare participativ.

5) Vechimea investiției atrase nu va depăși 6 (șase) luni de la data depunerii formularului de aplicare la Program

Etapele programului

Aplicarea la Program

fas fa-circle-arrow-right

Examinarea conformității dosarului

fas fa-circle-arrow-right

Evaluarea pre-finanțare a dosarelor

fas fa-circle-arrow-right

Aprobarea/ respingerea suportului financiar nerambursabil

fas fa-circle-arrow-right

Semnarea și implementarea contractului de finanțare

fas fa-circle-arrow-right

Monitorizare și evaluarea impactului

Aplicarea la program

Aplicarea la Program se realizează din numele persoanei fizice sau juridice prin depunerea online a Formularului de aplicare și a setului de acte corespunzător.

Examinarea conformității

La această etapă se evaluează criteriile de eligibilitate și cerințele de conformitate. Aplicantul este informat prin e-mail privind conformitatea dosarului. În cazul constatării dosarului incomplet, solicitantul urmează să prezinte actele necesare în termen de 5 zile lucrătoare, în caz contrar dosarul se consideră incomplet și se respinge.

Evaluarea pre-finanțare a dosarelor

La etapa de evaluare pre-finanțare se admit doar dosarele complete, și cuprinde:

- Evaluarea tehnică și specializată a proiectelor investiționale din perspectiva prezenței componentei inovative. Asigurată de către MITP.

- Evaluarea din perspectiva oportunității de finanțare. Este asigurată de către IP ODA.

Toți solicitanții ale căror dosare au fost admise în etapa de evaluare pre-finanțare vor participa obligatoriu la sesiunea de prezentare a ideilor de afaceri/proiectului investițional (pitching).

Aprobarea/respingerea suportului financiar

Aprobarea deciziei finale de finanțare sau respingere a proiectului investițional se realizează de către Comitetul de finanțare și risc și se fixează în procesul verbal al ședinței. Solicitantul va fi informat prin telefon și e-mail, privind decizia adoptată, precum și despre perioada când va fi semnat contractul de finanțare nerambursabilă.

Semnarea și implementarea Contractului de finanțare

Contractul de finanțare se semnează de către părți cu semnătură electronică calificată sau cu semnătură olografă – în două exemplare. Contractul de finanțare nerambursabilă intră în vigoare după data semnării acestuia de către ambele Părți. În cazul în care în actele depuse la aplicarea la Program survin careva modificări, Beneficiarul este responsabil de prezentarea actelor respective până la data semnării contractelor de finanțare.

Termenul maxim de implementare a proiectului investițional constituie maxim 12 luni.

Monitorizare, arhivare și evaluare post-finanțare

Perioada de monitorizare a beneficiarilor de suport financiar durează 24 luni de la data prezentării setului complet de acte privind utilizarea resurselor financiare.